Forwarded from أشياء بسيطة (Samah Ibrahim)
صاحب الكل وحيد.

الفهم الحب بكل تفاصيله .. “ما ح يرتبط” !!

على قدر العشم يأتي الخازوق

كلام الناس كله غلط .. سواء كان صح أو غلط.

لو عايز علاقتك تنجح اخفيها

على قدر العشم يأتي الخازوق

اذا ما قادر تكون دوا ما تبقى علة

كل حاجة بتعدي .. بس و هي بتعدي بتخلي شوية حاجات كدة ما بتعدي

كل واحد فينا جواه قصة غيرته .. و من ساعتها و هو ما عارف يرجع طبيعي زي الأول.

رتب دولاب حياتك كل فترة .. و إتبرع بالحاجات إللى صغرت على مقاسك

وبرضو على قدر العشم يأتي الخازوق.. 🙃
اصبحت لي عادة جديدة وهي عدم الهروب ...
أقف بثبات العالم أمام ما يزعزعني ..
لا أمسح الأرقام ولا الصور أعالج نفسي بالمواجهة أراك الف مره حتى تصبح بلا لون لدي ،
أسمع الأغاني التي أبكتني مئات المرات الى أن أرقص عليها في المرة الأخيرة ..
وتلك الأماكن التي تؤذيني أزورها كل حين حتى اهزمها وتتوقف عن هزمي...

اقف عند نافذة الذكريات لأقطع تذاكر سفر تعيدني إلى كل ذكرى أرهقتني اتخيل المواقف ، أعيد بناء الأحداث وأقلب الطاولة لصالحي لأكون سيد الموقف ، حتى لو كان كل هذا بين زوايا عقلي ..

أصبحت لا أعرف الاستسلام
أجاهد بكل ما لدي
حتى أعود منتصرة بذاتي على كل الاشياء 💚.

د. زينب كريم
أسرجت خيل سفري الطويّل سافرت ليك قاصدك وطن..💚🌎!

_كل القصة وما فيها إني إترفضت من أول مرة لما مشيت إتقدم ليها، أبوها كان من النوع المتشدد جدًا وشايف إني ما مناسب من كل النواحي..

بالرغم من حُبي ليها، بس لا صوت يعلو على صوت أهلها، وبعد فشلت كل واسطة إتدخلت عسى ولعلى تحدث فرق بس للأسف..
في آخر المطاف إقتنعت إنو الحكاية ما في يدنا نحن الإتنين وكان مفترق الطرق.

إتقدم ليها ود عمها بعد فترة، وتم النصيب بينهم وإتزوجها وساقها معاه لأروبا لإنو شغال وساكن هناك..
ومنها إنقطعت أخبارها عني، على أي حال كنت مبسوط لأجلها وإستقرت، ربنا كتب ليها الخير مع إنسان تاني ودي حاجة ما في يدنا..
قررت أشيل فكرة الإستقرار مؤقتاً وأركز في شغلي.

بعد سنة ونص وبمحض الصُدفة وعن طريق صديق مشترك عرفت إنها نزلت السودان وإنفصلت عن زوجها، لإنو ما قدرت تتأقلم على عيش برة هناك، وما قدرت تتقبل زواجها مع إنو ما محوجها لحاجة، بعد إصرارها تم الطلاق بينهم..

في هنا الحنين عاودني وحسيت ببصيص أمل، إترددت في الأول، وبعدها قررت إتصل عليها، وإتحصلت على رقمها ورنيت عليها..
مافي حاجة إتغيرت..
ما غيرت ريدتو السنين ولا بدل إحساسو الزمن..
حكت لي كل حاجة، وأنا عارف إنو الحصل ما منها، وطيلة فترة غيابها ما قدرت أعمل موف أون بس إتعايشت..
ودا نفس الحصل معاها، بس هي كانت مجبورة تلبي رغبة أهلها..

تفتكري لو جيت تاني حيقبلوني؟

ردها كان مختلف، إنت عارف بابا إتغير توتلي وما ذي أول كأنو حس إنو ظلمني بالقرار الأخير دا وما عارفة بس إحساسي المرة دي ما حيقدر يقول حاجة..
يمكن لإنو أسرتنا وقبيلتنا وعندنا عادات بتتحكم في قرارتنا أحياناً بس لسة باقي أمل..

وقد كان..
أبوها قال لي بالحرف:
بتجي أوقات بتتخذ قرارات صارمة في أوقات بتحسها منطقية، فكرة تكون أب ما هي بالحاجة الساهلة دايماً تفكيرك بيكون في مصلحة أولادك على الآمد البعيد..
بس أحياناً ما كل حاجة بنقررها بتكون صح، القدر دايماً بتدخل وبرجع الإمور لمرساها الطبيعي، ودي حاجة إتأكد منها لما شفت إصرارك، لما تبقى في محلى في يوم حتعرف ماهية كلامي دا، ومبروكات..

ونحن حالياً أسعد إتنين في الكوكب..
المُحب دوماً يجد طريقة، الأقدار بتفرقنا وبتجمعنا مع البشبهنا والبشبه أحلامنا في نهاية المطاف.
#على_سبيل_الجمال.
الحروف في وصفك إنتِ بتبقى ما ياها الحُروف..
بتبقى ذي عُرس النجوم ضواية في أحلك ظُروف..💚.
#محمد_ورق.
هذا المساء،
عزِيزتي فَطِيم ،
الحربُ خدعةٌ كما تعرفِين
لن تتوقّف لـ بكاءنا ..
ولكن ،
..
عندما تتوقف سأمسحُ غبارَ وجهكِ بأصابعي المبتُورة من فيض الحروف ، العاجزة عن تدوين صدى حروفك الرنانة ،
..
هنا عزيزتي وسطَ مدينتنا ،
ليس هناك سوي شعور بالضجَر ،
..
عندما تنتهي الخدعه ، سأهدِيك عقداً من رصاصاتٍ فارِغة ، وقُبلة منتصف راسك ، جبين السلام ، وارض حدائق الورد ،
البلاد تضيق علي قلبينا،
وحدها عينيك سبيل للاتساع ،
بذاكرة فزع ، ولا طمأنينة سوى وجهك المليح ،
..
- ستنتهي الحرب ، وستختبئين خلف الأبواب مثل طفل صغير ، اناديك ببعض مني ، بعض مني الذي خبتهُ خلف صمت طويل ، وابتسامة،
..
بعضي الذي تجاوز صوت الدوي ، مبتهلاً ، يبدأ الغناء بصعوبةبالغة ،
..
يحمل فوق ظهره موسيقي صدى ضحكاتك ،
، ينساب يدندن ،
يعلق ،
..
" امنيات بوجه فطيم ، أحلاماً تمزقت أحذيتها تخيطها فطيم ، بصبر لحوح وقلب واسع ، مثل اتساع عينيها ،
أجدها عند منتصف الطرق ، يدها في البدايات حنينه ، تربت الفوضى علي كتفي بلطف بالغ ، يسقط غبار اليأس ، تتقافز الامنيات ، يصير قلبي هادياً ، مترقب للفرح ،
ولكنها الفرح وإن طال أمد كل الاشياء ،
هي محطات الأمان تهمس حروفها مضجع القلق بطمانينة عامرة يوشوش بالدوي في أعماقي، لا يتخلى عن مجازاته المرحة حتى وهو يكابد رهاب الزمن ،
فطيم ابريم ، هي كون كامل يحمل تفاصيل صغيرة ،
هي عزيزتي خارج نطاق الزمن و التوقيت ،
مدار يدور حوله كل كواكب الكلم ، وما انا سوى درويش يراقص الألحان فرحاً بها ،
يقف صامتاً عاجز عن الوصف أمام سيدة الحروف
و سيدة قلبي "
..
الكثير من التفاصيل المهمه ، اغض الطرف عنها ، لطالما احذف الجزء المخصص ، وامارس سرد الحديث الغير مفهوم ، اتعمد دايماً تدليس الفهم بالخيال ، لكن وحدك ستفهمين ،
ستعرفين اني و رغم أنف الطفل داخلي ،
..
لا أجيد سوى انعكاس صورتك علي مرايا الأحبة ، وليس علي البشر ان يصيرو ابطال خارقين ، يكفيهم فقط أن يِشعرون بعضهم بالمحبة،
..
وانا مثلها ، مثل الحرب تماماً ،
خدعة ، كما ترتجي الحروب السلام، انتي السلام ، و ما ارتجي ،
..
عزيزتي فطيم ،
ياشمس مولانا ، اكتُب لك
بصعوبة اتلعثم ،
..
- وحدهُ الله من يجعل جراح الفؤاد برداً ، ويرفق بالعيون الباكيات
وحدهُ يخيط خُف احلاماً تمزقت احذيتها ، من المشي علي ممرات القلب ،
..
وحدهُ يسمع طرق درويش يسابق الادراك ينتشي بحروفك ، يركض مسرعاً نحو شعاع النافذة ، تاركاً خلفهُ
هواجس كان يجب أن تتوقف
عن الحفر في الروح ، ويعلم انك الروح ذاتها ، إنك النور ، سراجاً يضئ عتمه الذاكرة، موقداً يطوف علي اليأسين، يشرقهم من جديد ..
..
وكانك نجمه ، تراقص مريداً ينغمس نحو بحر الحب الإلهي ، يتوأّد بخطاه مثل لصّ ، بلا هوادة
يدور حول نفسه كطفل صغير يتلفت في كل اتجاه
يرقص ويتعب ، يقع ، يقوم
ويتلمس جنبيه المتعرق من فرط الدوران ، حتي لا تعلق به الأوقات الشائكة ،
..
ينظر نحو العابرين بقلوبهم، الباحثين عن السكون في مدارك طمأنينة رحمة الله ، المنكسرين ، بخوفٍ لا يهدأ
وبحثٍ خجول عن ثقةٍ
ضائعة في الزمن
يحك عينيه كلما نظر للأفق
كي لا تخدعه السرابات
ويزمّ شفتيه دهشةً عند كل
مفترقٍ جديدٍ للحياة
..
عزيزتي ،
تباً للحروب ، تباً لي انا ، تباً لذواكر مثلي ، عصية عن التعبير
والمجد دايماً للسلام ،
ذاك الذي نصف به وجهك ، ونقول وجهان لعمله واحده ،
..
اما في مايخصني ، علي الهامش ،
..
" لا أجيد المخارج ، تعلمين اني لدي مخرج واحد ، وهو انتي " 💛

عمر فاطمه🌹
عجبتنى جدا جدا

" مش هتيجي معايا للدكتور؟ "

شديت اللحاف بعصبية وقولت:
" الفلوس عندك في المحفظة وسيبيني دلوقتي عاوز أنام "

لاقيتها قرَّبت شوية وقالتلي بصوت هادي:
" بس أنا مش هعرف أروح لوحدي! "

تجاهلتها وكمِّلت نوم.
وقفت شوية واتنهدت تنهيدة طويلة ومشت!
ولما صحيت لاقيتها كتبالي ورقة على الترابيزة بتقولي:
" فطارك في الصالة على السُفرة افطر كويس! "

بمسك المحفظة لاقيت الفلوس زي ما هي، وبعد حوالي ساعتين لاقيتها داخلة ومكلمتنيش، اتوضت ولحقت صلاة الضهر وبدأت تحضر الغداء وهي ساكتة!
قطعت سكوتها وقولتلها: " الدكتور قالك إيه؟ "
بصتلي وقالت: " معدتي تعباني شوية! "

وقعدت تردد دعاء أول مرة اسمعه في حياتي:
" اللهمَّ لا تجعلني صريعة الشيطان ولا ذليلة الإنسان وأحسن إلى قلبي فأنت منبعُ الإحسان "
استغربت صمتها المتواصل، حتى مهزرتش معايا زي كل يوم! يمكن تكون زعلت منِّي عشان كان يوم اجازتي ومروحتش معاها للدكتور بس تعبها كان بسيط ومش مستاهل!
ببص لاقيت حماتي بترن عليا، فتحت وهزرت معاها شوية وبعدين لاقتيها بتقولي: " ألف مبروك يابني "
قولتلها بتعجب: " مبروك لإيه؟ "
قالتلي باستغراب: " هي سمر مقالتلكش إنها حامل؟ "
كملت كلامي بهزار وقولتلها: " لا طبعًا قالتلي بس الواحد بينسى كتير الفترة دي "

وبعدين قفلت معاها ودخلتلها الأوضة، شديتها من إيديها بعنف وقولتلها: " مقولتليش ليه إنك حامل؟ "
سابتني وراحت قعدت على حرف السرير وقالت:
" عشان مكنتش أول واحد جه معايا للدكتور ومقابل ده مكنتش أول واحد عرف "

تمالكت عصبيتي وقولتلها: " وجبتي فلوس منين؟ "
من الفلوس اللي كنت بتدهالي في المناسبات وتقولي روحي اشتري بيها حاجة ليكي، مكنتش بشتري حاجة وبحوشها.
" الهدية مسمهاش هدية لو مش أنت اللي مختارها، الفلوس متلزمنيش لو مكنتش بتدهالي بحب، لو مكنتش أول شخص تسندني وقت تعبي، هتبقى آخر شخص أشاركه بيه، وعلى فكرة الحاجة اللي بتيجي متأخر ملهاش لازمة "

قرَّبت منها خطوة عشان أصالحها، لاقيتها لفت راسها الناحية التانية وكأنها مش عاوزة تكلمني!
نزلت من البيت، كان شعور وحش وأنا نازل وبتمشى لوحدي. المشوار كان كئيب بدون ضحكتها، كلامها، مشاركتها ليا.
دخلت أقرب محل هدايا وبحط إيدي في جيبي لاحظت إني نسيت المحفظة، ملقتش غير عشرة جنيه!
فجيبتلها لون المانيكير اللي بتحبه، ودخلت الشقة لاقيتها قاعدة في رُكن بتعيط فيه، بصيتلها بزعل وقفلت إيدي على العلبة، وقفت قدامها ومديت إيدي، وأوَّل ما فتحتها نطت من الكنبة، وحضنتني!

كانت كل شوية تديهولي وتقولي: " امسك حطلي منه "
ولما كنت أقولها: " اشمعنا ده؟ ما انتي عندك كتير غيره "

كانت تقولي: " عشان أنت مختاره "

وبعد ما نامت بصيت في الروشتة وعرفت ميعاد الكشف.
وأول ما الميعاد جه، صحيت قبلها واستأذنت من مديري إن هروح متأخر شوية، وبعدين صحيتها وقولتلها: " يلا البسي عشان تروحي تكشفي "

ولما قالتلي: " وشغلك؟ "
قولتلها: " إنتي أهم "

مستحيل أوصف فرحتها وتقديرها ليا وكلامها عني.
بقيت أول شخص بتجري عليه، بتشاركه، بتحتفل معاه.

الست مش عاوزة كتير هي بس عاوزة القليل بطريقة هي بتحبها، بتحب دايمًا إنك تميَّزها.
هي مبتفكرش قيمة الكلمة قد ما بتفكر هي هتتقال إمتى!
مبتفكرش الهدية بكام، قد ما بتفكر هتديهالها إزاي؟

ودايمًا الحاجة اللي بتيجي متأخر بتفقد معناها


لصاحبه
جلسوا حولي وسادسهم انا ، كنت قِبلتهم وكنت من اجري طقوسي عليهم ، انطقهم كما اريد ، جعلت جميع الحواس الخمس تكشف عن ساقيها ؛ حين اعتلت من مقام روحك ، حين قلت لهم اهبطوا عليها مستقر ومتاع الى حين نسج عقد نطل عليه للعالم ، هطلت الامطار دون اي مقدمات حتى صمت العالم عن احتراقه ،
وتعاظم شعور الدهشه حين صار الاسود يخيم على الضباب وتعتَّمت الرؤية ،
ورائحة الرماد هي ما تنطلي على الارض ،
صوت بقايا الفراغ يدوزن ترانيمه على الاذن ،
لن تشعر بشئ لن تتمكن من لمس الوجود فهو مجرد شبح نخلقه لنفرح ..
هكذا نطقوا خمستهم وكنت وحدي اتلاشى بين معطياتهم ، نائيا للروح عظمتها وناعيا للجسد خموله ..
.....

#SAKA
#ساجد_كمبلاوي
2 مايو 2024
معاكِ انا
اذا خانك قصيد او بيت
وما كان ليك قريب ووفي
واذا كل الحواليك ماف
انا ف كل الاماكن في
واذا قست الليالي عليك
وزاد جرحاً صغير مخفي
معاكِ انا ومعاي الحب
عشان ما تشيلك الاحزان
واكون بعدك بعيد منفي

معاكِ انا
فما تخافي البعاد والبين
ولا تهزك ملامح الفرقة
واحد نحن ما اتنين
معاك بي كل بريق الحب
وحبي حقيقي ما بين بين
بلوم نفسي وبتقسي علي
ونفسي قصاد قساك بتلين
ملان بيكِ ومدفق ريد
وظاهر كلو في العينين
معاكِ انا

ومن اخر " صباح الخير"
بقيت راجيك تلمي الضو
وتنشري في سوادي صباح
تفتّحي زي ورود الفل
ويكون فيك الفراش مرتاح
تضوي ببسمتك دربي
ويطيب خاطر الزمن بيك
وانسى معاك زماني الراح

معاكِ بدون اعَرْفِك وين
وكتفي وكت تميلي .. هنا
قصايدي الفيك بلاد ومدن
وماف غيرك حبيب سكنها
معاك روحي بتشيل منك
دموعك قبل ما تُذرف
وكل اهة وسهاد وعنا
ومعاكِ انا

هدى وائل

#...❤️🌸
و الله لمن يبرُقَن..
عينك يضون
مشرقات..
جواي بمد ايديا
و ادعي المولي
يلهمني الثبات..
انا ياخي لمن يبتسم..
قدامي سِنة
من الممات..
ي الله بي حق ريدتي ليو
شاحداك تمسخو
في عوينات البنات..

#سرّاء
صباح الحبيب البجوط الدواخل
يغير مزاجك بضحكة عيونو...
يشيل من نسيم الصباح البغازل
يحرك حواس ما بتسعد بدونو...
يكيد ب(بحبك) جميع العوازل
يفررح قليبك ويمسح ظنونو...
صباح البيضوي فطريقك مشاعل
اذا بس بابتسامة بانت سنونو...

#عائشة_صالح
أنا أستاهل ..
أنا مش قليله عشان أتحايل علي إللي قدامي و أفكرله ازاي يحافظ عليا
أنا أستاهل إللي قدامي يفكر أزاي يرضيني و يطمني خصوصاً اني برضي بأقل حاجه و بتراضي بأقل تصرف و أصغر كلمه
أنا أستاهل إللي قدامي يثبتلي اني مهمه في حياته و من أولوياته و انو مينشغلش عني و ينشغل بيا
أستاهل إللى قدامي يجي علي نفسه خصوصاً اني عارفه اني أستاهل ده و بقدره جداً قولاً و فعلاً و بعمل في المقابل من غير ما أفكر
أستاهل خوف إللي قدامي لما مبقاش موجوده في حياته مش غدر مني بس حب و تمسك منه
أستاهل مفاجأه حلوه حتي لو كانت بسيطه و أستاهل ارتاح
أستاهل أسند علي كتف و أهدي و أسيبها علي إللي قدامي بعد ربنا طبعا و أنا واثقه ان إللي قدامي مش هيخذلني
أستاهل اني لما اقول أنا واثقه في شخص ما هيعمل عشاني المستحيل و مش هيبعد و مستحيل يعمل الشئ الفلاني ميطلعنيش شكلي وحش في الأخر قدام نفسي و قدام إللي حواليا
أستاهل حد ينحت في الصخر عشاني
أستاهل حد لو الدنيا سابتني هو يمسكني و يتبت فيا
أستاهل حد لما أعيط مش ألاقي أيد متمسحليش دموعي لا ميسمحش بدموعي دا
أستاهل حد يطبطب عليا في وجعي و جرحي كا أبسط حل لو مافيش في ايده حاجه يعملها
أستاهل حد يراعي اني مدغدغه من جوا فلما يلمسني يحاسب اتكسر في ايده و يعرف ان أبسط كلمه ممكن توجع ما بالك بالفعل
أستاهل حد يقدر اني شوفت كتير قابله و مرضتش الا بيه هو بس و عملت المستحيل علشانه لحد ما قابلته و لما قابلته ، قابلته و أنا تعبانه و مش قادره أتحمل أتعب تاني
أستاهل حد يبقي عاوزني افرح عشان هو متأكد و عارف اني أستاهل أفرح بعد كل إللي شوفته في حياتي
أستاهل شجرة عشمي تطرح ورد متطرحش خذلان عشان أنا فعلا أستاهل عشان أنا شوفت كتير و تعبت أكتر و بحب وجودي يبقي مهم و من أساسيات إللي بيحبوني و بحبهم ♥️

منقول
The right one will make you feel deserved and loved. The right man will distance himself to those girls who are trying to flirt with him. No matter how busy he is, he will make time for you and the right man will always make you feel special and his priority. ❤️
2024/06/01 22:09:57
Back to Top
HTML Embed Code: